Ďalší (ne)úspešný týždeň legislatívy za nami

Prvý februárový týždeň bol v komore učiteľov i na ministerstve dosť legislatívne náročný. Zúčastnili sme sa v pondelok rozporových konaní ku školskému zákonu a v stredu k vyhláške o kvalifikačných predpokladoch. O oboch predpisoch a podaných pripomienkach sme verejnosť informovali v nedávnych článkoch Pripomienky Slovenskej komory učiteľov k novele školského zákona

Pripomienky Slovenskej komory učiteľov k novele školského zákona

Pripomienky Slovenskej komory učiteľov k novele školského zákona Legislatívny proces  LP/2023/22 Ministerstvo školstva predkladá druhý krát tú istú reformu do pripomienkového konania, pričom značne nepripravená verzia 1.0 bola podaná v septembri  a januárová verzia 2.0, po prvotnom nadšení, nejaví známky oveľa lepšej kvality. Najzásadnejším problémom tejto novely je, že vlastne je závislá

Pripomienky SKU k Vyhláške o kvalifikačných predpokladoch

Pripomienky Slovenskej komory učiteľov k Vyhláške o kvalifikačných predpokladoch Legislatívny proces  LP/2022/814 Ministerstvo školstva predkladá vyhlášku do medzirezortného pripomienkového konania 2 roky po tom, čo ju sľúbilo opraviť. A hoci tvrdí, že ide o rozsiahle zmeny, z nášho pohľadu ide skôr o kozmetické zmeny, na ktoré postačila novela pôvodnej vyhlášky. Nakoľko ministerstvo nezverejnilo konsolidované znenie, nie je

Hodnotenie riaditeľov a riaditeliek 2022

predbežná výskumná správa Slovenská komora učiteľov  v rámci realizácie grantového projektu ACF – Podpora demokratizácie v školách 2020-2022 iniciovala zmenu legislatívy zákona 138/2019 o PZ a OZ, v ktorom bolo v § 70 ods. 11 zákon od šk. roka 2021/2022 zavedené povinné hodnotenie riaditeľov a vedúcich zamestnancov škôl a školských zariadení ostatnými zamestnancami. Podrobne sme

Pripomienkovanie vyhlášky o kvalifikačných predpokladoch

Po troch rokoch nezrovnalostí, chýb a urgencií Ministerstvo školstva s mimoriadnym meškaním vychádza von s “novou” vyhláškou o kvalifikačných predpokladoch na stránke Slov-lex pod č. LP/2022/814. Pozitívna správa je, že ministerstvo školstva tentoraz o čosi viac vypočulo podnety z vonka a v správe o účasti verejnosti spomenulo aj Slovenskú komoru

Ako sa pristupuje k hodnoteniu vzdelávaní učiteľov

Slovenská komora učiteľov dlhodobo sleduje kvalitu vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov, ich profesijný rast. V tomto príspevku sa zameriame na zverejňovanie hodnotenia vzdelávaní poskytovaných organizáciami, ktoré získali akreditáciu MŠVVaŠ SR. Toto hodnotenie považujeme za významný prvok spätnej väzby pre poskytovateľa a súčasne za hodnotnú informáciu pre PZ/OZ, ktorí majú záujem o konkrétne vzdelávanie v organizácii

Ďalšia atómovka – aktualizačné vzdelávanie z Plánu obnovy

Slovenská komora učiteľov dlhodobo sleduje kvalitu vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov, ich profesijný rast. V tomto príspevku sa zameriame na ich aktualizačné vzdelávanie. Ministerstvo školstva pripravilo dotáciu na nútené aktualizačné vzdelávanie, ktoré ako vianočnú atómovku pripravilo pre riaditeľov škôl. Tento nápad s nikým opäť odborne neprerokovali a teda nemohlo dopadnúť ani „lepšie“. Plán obnovy

Legislatívny proces – jeseň 2022 – príhody

Najväčšie reformné zmeny, ktoré pred rokom ohlasoval minister školstva ani na sklonku roka nespúšťajú žiadne ohňostroje. Tohtoročná jeseň, na ktorej prípravu malo celý rok ešte bývalé vedenie ministerstva, nepriniesla nič reformné. V závere pontifikátu ministra školstva na konci augusta sa zaskvela ďalšia z mnohých tlačoviek, kde bola ohlásená okrem iného

Stanovisko k uplynulému roku 2022 a očakávania pre rok 2023

Vzhľadom na dlhodobý vývoj situácie v školstve na Slovensku, tento rok nebol ničím iný, prekvapujúci ani výnimočný. Školstvo sa konštantne hýbe iba vďaka jednotlivcom v školách, napriek akémukoľvek ministrovi a reformám. Len vďaka nim systém vzdelávania ešte neskolaboval. Zotrvanie týchto posledných mohykánov v školstve je však už v mnohých prípadoch v záverečnej fáze. Zamestnancom

Rozprávky a smutní klauni

Keď sa v lete 2016 postavil pred študentov Detskej univerzity Komenského vtedajší minister financií (v súčasnosti guvernér Národnej banky Slovenska) Peter Kažimír s témou “Prečo peniaze kazia charakter?“, zjavne nedomyslel dôsledky svojho činu. Dnes je možné s istotou konštatovať, že výber témy bol vzhľadom na jeho stranícku príslušnosť a závažné obvinenia viac ako odvážny. Žoviálny

Vláda šetrí na školstve a naše možnosti sa scvrkávajú

Bratislava 18. októbra (TASR) – Návrh rozpočtu na rok 2023 pre školstvo sa dá nazvať nutným minimom, uviedol to pre TASR prezident Slovenskej komory učiteľov (SKU) Vladimír Crmoman. Komora oproti iným rokom nevidí v návrhu rozpočtu žiadnu zásadnú zmenu. Zároveň SKU vyzýva nového ministra školstva, aby u premiéra a ministra