Stanovisko SKU k situácii v Martine

Stanovisko Slovenskej komory učiteľov k situácii v Martine

Bratislava, 13.1.2020

Slovenská komora učiteľov (SKU) je znepokojená situáciou na Základnej škole s materskou školou na Hurbanovej ul. v Martine, ktorá vznikla počas a po voľbe novej riaditeľky. Žiaľ, musíme konštatovať, že táto situácia poukazuje na zle nastavený systém, na ktorý SKU dlhodobo upozorňuje verejnosť a ministerstvo školstva a ktorý zlyháva na mnohých školách na Slovensku. Voľba riaditeľa má byť predovšetkým demokratickým vyjadrením záujmov rodičov, zamestnancov školy a zriaďovateľa v paritnom zastúpení. Zástupcovia v rade školy však často nekonajú v záujme skupín, ktoré ich nominovali, ale vo vlastnom záujme. Voľba nového riaditeľa školy je tak v skutočnosti pre niektorých kandidátov neraz veľmi jednoduchá úloha, stačí, ak presvedčia nadpolovičnú väčšinu zástupcov rady, čo v praxi znamená získať hlas iba 6 ľudí. Takto nastavený spôsob voľby považujeme za absolútne neprijateľný a už dlho žiadame zverejňovanie koncepčných zámerov kandidátov, verejné pripomienkovanie, nevynímajúc i verejnú voľbu tak, aby nebolo pochýb, že daný riaditeľ zastupuje skutočne záujmy širokej komunity aktérov vzdelávania a nie iba záujmy vybranej skupiny či jednotlivcov. Pripomíname, že úlohou každého riaditeľa školy je slúžiť svojej komunite, nie jej vládnuť. Vo voľbách teda nebojuje o cenu Gorazda a absolútnu moc, ale prijíma od komunity dočasné poverenie k službe.

Stav, v ktorom viac ako 30 zamestnancov dáva na protest proti voľbe výpoveď, možno označiť za alarmujúci a vyžaduje si okamžité riešenie na úrovni zriaďovateľa a rady školy. Vyzývame preto týchto aktérov, aby si vypočuli oprávnené záujmy zamestnancov, aby umožnili nezávislú autoevaluáciu školy medzi rodičmi, žiakmi a zamestnancami za účelom zistenia skutkového stavu a konali predovšetkým v ich záujme a v súlade so zákonom.

SKU dlhodobo poukazuje na nedostatočnú úroveň demokratickej a participatívnej kultúry v školách, čo je aj najväčšou bariérou kvalitného humanistického a inkluzívneho vzdelávania. Aj preto žiadame ministerstvo školstva, aby namiesto nevykonateľných etických kódexov navrhlo zaviesť také úpravy v zákonoch, ktoré zabezpečia učiteľom na pracovisku spravodlivú deľbu moci, vyrovnané demokratické sily a participáciu. Aby bol záujem žiakov, rodičov, učiteľov a komunity na prvom mieste a neumožňoval jednotlivcom a malým skupinám šikovne využívať zle nastavený systém vo vlastný prospech. Na takéto zlyhávanie systému nakoniec doplácajú nielen rodičia a deti, ale aj kvalita výchovy a vzdelávania a celková klíma v spoločnosti.

 

Správna rada a manažment SKU