Obávame sa, že v čudesnom svete naháňania a strácania kreditov, pripomínajúcom maloobchodné praktiky zbierania zliav a bonusov, žijeme v rámci Európskej únie len my. Prichádzame preto s nasledovnou iniciatívou: Pokúsme sa zozbierať základné informácie o kontinuálnom vzdelávaní v ostatných štátoch EÚ sami a výsledok zašleme ministerstvu.
K tejto iniciatíve nás vedie opätovná snaha ministerstva úpravou zákonov č. 317/2009 a č. 390/2011 zúžiť učiteľom možnosti, ako môžu získať kredity. Zrušujú sa kredity za špecializačné štúdium a niektoré tvorivé aktivity a zároveň sa obmedzujú kredity za štúdium v zahraničí. Navyše, ministerstvo chce po tretí raz odsunúť účinnosť úpravy, ktorá zrušuje nezmyselnú sedemročnú platnosť kreditov – až na 1. januára 2018.
Pred rokom sme rovnako prostredníctvom infozákona zistili, že Ministerstvo školstva ani jemu podriadené organizácie neuskutočnili medzi učiteľmi, riaditeľmi a zriaďovateľmi žiadny prieskum o spokojnosti a efektívnosti kreditového systému a kariérneho rastu. Prieskum SKU z minulého roka preto zostáva jediným relevantným zdrojom informácií o postojoch učiteľov k tomuto systému.
Zaráža nás, že ministerstvo pristupuje ku krokom, ktoré naďalej zhoršujú systém kontinuálneho vzdelávania, bez informácií, ako podobné veci fungujú v zahraničí a bez spätnej väzby od zúčastnených subjektov. Pripomeňme, že len v priebehu posledných troch rokov prichádza k tretej úprave pre nás tak dôležitého zákona. Okrem rituálneho odkladania zrušenia sedemročnej platnosti kreditov v podaní posledných troch ministrov došlo aj k zrušeniu možnosti získať kredity overením kompetencií, ktoré učitelia získali samoštúdiom alebo priamym výkonom pedagogickej praxe.
Ak preto máte jazykové znalosti, máte priateľov v zahraničí, ste v kontakte so študentmi, ktorí študujú alebo pracujú v zahraničí, pokúste sa získať informácie o kontinuálnom vzdelávaní v týchto štátoch. Ak sa nám aj nepodarí získať informácie zo všetkých krajín, nevadí. Táto oblasť je evidentne doposiaľ pole neorané, a akýkoľvek súbor údajov, ktorý zozbierame, nám pomôže. Keď ho zašleme ministerstvu, určite aj im. Možno potom ministerstvo niekedy pomôže naopak nám.
Vaše zistenia a podnety zasielajte prosím na adresu: branokocan@gmail.com.
Ďakujeme.
Úplné znenie otázok a odpovedí cez infozákon:
Otázky:
1. Žiadam o poskytnutie analýzy systémov kontinuálneho vzdelávania a kariérneho systému učiteľov v jednotlivých krajinách Európskej únie.
2. V ktorých krajinách Európskej únie je podobne ako v Slovenskej republike kontinuálne vzdelávanie učiteľov spojené so získavaním kreditov (či obdobnej formy ohodnotenia účasti na formálnom vzdelávaní), za ktoré môžu učitelia získať kreditový príplatok? Aký je pomer počtu hodín vzdelávania a počtu kreditov, resp. výšky kreditového príplatku v týchto krajinách?
3. V ktorých krajinách Európskej únie je platnosť kreditov (či obdobnej formy ohodnotenia účasti na formálnom vzdelávaní) časovo obmedzená ? Koľko rokov majú platnosť kredity alebo kreditový príplatok v týchto krajinách?
4. V ktorých krajinách Európskej únie s podobným systémom kontinuálneho vzdelávania nie je možné získať kredity, resp. kreditový príplatok overením vedomostí a kompetencií?
5. Žiadam o poskytnutie informácie o vývoji získavania kreditov (počte kreditov) a vyplácania kreditového príplatku (objeme finančných prostriedkov) v SR pre roky 2009 až 2014. Súčasne žiadam o štatistiky, analýzy a hodnotenia kontinuálneho vzdelávania učiteľov a tzv. kreditového systému.
Odpoveď:
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR informácie požadované v bode 1, 2, 3, 4 nemá k dispozícii, nakoľko tieto údaje nesleduje v rámci EÚ.
K bodu 5 žiadosti uvádzame:
V nasledujúcej tabuľke je zhrnutý vývoj počtu pedagogických zamestnancov s nárokom na kreditový príplatok (6% alebo 12%) podľastavu k 15. septembru príslušného roka, tak ako boli uvedení v EDUZBERE a prehľad čerpania kreditových príplatkov podľa výkazu Škol (MŠVVaŠ SR) 1-04 o mzdách.
Rok |
Počet zamestnancov s kreditovým príplatkom k septembru |
Celkové vyplatené osobné náklady na kreditové príplatky z výkazu P1-04 |
a |
1 |
2 |
2010 |
677 |
187 549 |
2011 |
7 729 |
3 544 442 |
2012 |
20 848 |
16 310 807 |
2013 |
28 854 |
26 423 199 |
2014 |
33 265 |
34 968 143 |