Snívalo sa mi, že je školstvo prioritou, a tak je možné:
-
Zvýšiť tarifný plat všetkým zamestnancom školstva
-
Poskytnúť riaditeľom škôl financie na osobné ohodnotenie učiteľov na odmeňovanie práce navyše podľa kritérií tvorených priamo školou
-
Zvýšiť financovanie škôl na prevádzku
-
Stanoviť maximálne a minimálne cieľové požiadavky na stupne vzdelania z jednotlivých predmetov
-
Stanoviť minimum povinného obsahu vzdel. predmetov a jednotlivé záväzné predmety, nechať disponibilné hodiny školám
-
Umožniť tvorivým učiteľom a školám svoj vlastný Školský vzdel. program bez obmedzenia predmetov po ročníkoch – dôverovať učiteľom a ich profesionalite, že vedia najlepšie, kedy, čo a ako učiť svojich konkrétnych žiakov
-
Prehodnotiť obsah vzdelávania najmä v primárnom vzdelávaní, poskytnúť priestor pre tvorivosť, výchovu netradičným spôsobom, zážitkové učenie, praktické zručnosti, upevňovanie základných vedomostí z čítania, písania, matematiky. Hravo, veselo, radostne, s rodinou, obcou, občanmi.
-
Znížiť počty žiakov v triede na 25.
-
Stanoviť a dodržiavať maximálne počty žiakov na vyuč. predmety /delenie na stanovené vyuč. hodiny/
-
Pripravovať metodické materiály metodickým centrom pre učiteľov a poskytovať ho všetkým školám zdarma.
-
Poskytnúť každému učiteľovi na 1.stupni asistenta, a to jedného až piatich podľa sociálnych a zdravotných problémov žiakov v triede
-
Poskytnúť učiteľom na druhom stupni ZŠ, na SŠ asistentov na prípravu na vyučovanie /napr. jeden asistent pre 5 učiteľov, ktorý bude učiteľom technicky a materiálovo pripravovať vyuč. hodinu, v čase prestávok posilní dozory/
-
Vytvoriť časovú dotáciu pre učiteľov – resp. platené pracovné voľno – na prípravu učebných osnov, TVVP, učebných materiálov – minimálne 2 týždne práce mimo vyučovania – v mesiaci júl alebo august podľa výberu učiteľa
-
Otvoriť trh s učebnicami, dať učiteľom na výber. Ak bude štát financovať len najlacnejšiu učebnicu, rodič alebo škola doplatí rozdiel, ak sa škola rozhodne pre drahšiu učebnicu.
-
Začať vydávať karisblokové tematické typy učebníc bez ročníkového označenia.
-
Zaplatiť školských psychológov alebo špec. pedagógov priamo na školách s individuálnou pomocou deťom s problémami učenia, integrovanými a pod.
-
Zaviesť objektívne kritériá kvality škôl a uplatňovať ich v hodnotení škôl a finančne zohľadňovať objektívne zistenú kvalitatívnu úroveň škôl a učiteľov v nej.
-
Ak sa ponechá normatív financovania, znížiť počet stredných škôl .
-
Ak sa ponechá normatív financovania, zjednotiť financovanie základných škôl bez ohľadu na počet žiakov, nezvýhodnovať školy s menším počtom žiakov
-
Ponechať rôznosť zriaďovateľov škôl, školy posudzovať podľa kritérií kvality.
-
Prehodnotiť zloženie a právomoci Rady školy.
-
Zlepšiť prípravu študentov pedagogických vysokých škôl ohľadne praxe, metodiky, didaktiky.
-
Prehodnotiť systém a úroveň vzdelávania učiteľov, najmä úroveň niektorých akreditovaných programov.
-
Umožniť elektronickú formu všetkých dokumentov školy a poskytnúť k tomu techniku a správcov techniky na školy.
-
Poskytnúť učiteľovi relaxačné pobyty, nadštandardnú zdravotnú starostlivosť alebo po každých 10 rokoch praxe rok prac. voľna na vzdelávanie a oddych.
A potom som sa zobudila.
PaedDr. Anna Chlupíková
Základná škola Nováky