Prieskum sa týkal riaditeľov materských škôl, základných škôl, základných umeleckých škôl, jazykových škôl, centier voľného času i internátov, teda riaditeľov riadiacich školy a školské zariadenia financované z podielových daní miest a obcí. Mestá a obce ako zriaďovatelia týchto škôl a školských zariadení rozhodujú o výške pridelených finančných prostriedkov pre tieto školy. Dotazník bol zostavený a zasielaný tak, aby ho riaditelia vypĺňali jednorazovo za všetky školy a školské zariadenia, ktoré majú vo svojej riadiacej pôsobnosti. Prieskum ešte stále prebieha, no vzhľadom na aktuálnu situáciu týkajúcu sa novelizácie zákona 596/2003 ohľadom posilnenia kompetencií zriaďovateľov pri voľbe riaditeľov škôl však považujeme za potrebné a dôležité oboznámiť verejnosť s priebežnými výsledkami práve iných kompetencií zriaďovateľov, ktoré im vyplynuli z decentralizácie školstva (položky týkajúce sa financovania budú vyhodnotené po ukončení prieskumu).
Do prieskumu sa doposiaľ zapojilo 1379 škôl a školských zariadení s najväčšou účasťou základných a materských škôl. Z celkového počtu všetkých zapojených až 91% spadá do zriaďovateľskej pôsobnosti miest a obcí, teda pod starostov a primátorov. Z celkového počtu zapojených, čo sa týka právneho vzťahu, disponuje 870 škôl a školských zariadení právnou subjektivitou (t. j. 63%), 509 škôl a školských zariadení je bez právnej subjektivity (t. j. 37%).
U škôl a školských zariadení s právnou subjektivitou (870 zapojených škôl a školských zariadení) sme zaznamenali nasledovné:
– 111 riaditeľov uviedlo, že zriaďovateľ im zasahuje do prijímania zamestnancov, ďalších 51 v „iné“ uviedlo napr. zasahovanie do pracovno-právnych vzťahov; zasahovanie len pri prijímaní zamestnancov do materskej školy; zasahovanie niekedy, ak ide o známych zriaďovateľa; nepriame zasahovanie; zasahovanie v podobe tlakov zamestnať miestnych obyvateľov napriek absencii požadovanej aprobácie; občasné, či čiastočné zasahovanie; ale aj spoluprácu pri prijímaní zamestnancov, vzájomnú dohodu…
U škôl a školských zariadení bez právnej subjektivity (509 zapojených škôl a školských zariadení) sa vyskytovalo:
– 66 riaditeľov škôl uviedlo, že zriaďovateľ pri prijímaní do pracovného pomeru uprednostňuje rodinných príslušníkov, známych, nekvalifikovanú silu, silu s nižšou kvalifikáciou. Ďalších 24 riaditeľov uvádzalo v „iné“ napr. uprednostňovanie nekvalifikovanej sily, a to aj na dobu neurčitú; uprednostňovanie rodinných príslušníkov; uprednostňovanie pri predošlom zriaďovateľovi; výberové konanie pri prijímaní zamestnancov, v ktorom riaditeľka má jeden hlas a zástupcovia mesta dva…). Najviac problémov v tomto smere uviedli riaditelia materských škôl, ale i základných škôl a základných škôl s materskou školou.
– 15 riaditeľov škôl uviedlo, že zriaďovateľ pedagógom neuznáva najvyššiu dosiahnutú kvalifikáciu (v súlade s vyhláškou 437/2009 o kvalifikačných predpokladoch) a ďalších 10 uviedlo „iné“ (napr. najvyššiu dosiahnutú kvalifikáciu uznal až nový starosta; uznávajú len posledný polrok; neuznávajú všetkým zamestnancom; uznávajú, ale s výčitkami, aké máme vysoké platy; uznávajú, ale v školskom klube detí nie…). Problémy s neuznaním kvalifikácie sa na základe vyjadrení riaditeľov vyskytujú najmä v materských školách a v školských kluboch detí.
S návrhom, ktorý smeruje k posilneniu kompetencie zriaďovateľa vo veci voľby riaditeľa školy, vyjadrilo nesúhlas 1103 (t. j. 80%) škôl a školských zariadení (zo všetkých zúčastnených). V ďalších 54 prípadoch sa objavovali názory typu: presun voľby riaditeľa školy na odborníkov – ŠŠI, školské úrady, psychológovia; neviem posúdiť; obavy o zneužitie právomoci zriaďovateľov; nesúhlas tak so súčasným stavom ako aj s posilnením kompetencie zriaďovateľov; rovnováha zastúpenia – rodičia, učitelia, zriaďovateľ…
Pri položke dotazníka s vopred naformulovanými konkrétnymi možnosťami tieto možnosti označilo ako vyskytujúce sa zo strany zriaďovateľov toľko riaditeľov, koľko je uvedených v zátvorke za každou z možností
– neakceptovanie požiadavky zníženia základného úväzku priamej práce s deťmi/žiakmi u vedúcich pedagogických zamestnancov (55 prípadov)
– vyvíjanie tlakov na riaditeľov ohľadom prijatia vyššieho počtu detí/žiakov na triedu (148 prípadov)
– stanovovanie diskriminačných, legislatívu porušujúcich, kritérií pri prijímaní detí do materskej školy (napriek tomu, že určovanie ďalších podmienok spadá do kompetencií riaditeľov) (84 prípadov)
– zasahovanie do kompetencií riaditeľov pri prijímaní detí/žiakov (143 prípadov)
– vyhrážky súvisiace s odvolaním z funkcie alebo stratou zamestnania pri nesplnení stanovených požiadaviek, nemajúcich oporu v platnej legislatíve (98 prípadov)
Na záver dotazníka mali možnosť riaditelia škôl a školských zariadení vyjadriť svoje ďalšie skúsenosti ohľadom spolupráce so zriaďovateľom. Uvádzali tieto:
– nedostatočná komunikácia, nevhodná komunikácia (napr. jednanie spojené s krikom)
– mobbing, vydieranie, šikanovanie zo strany zriaďovateľa
– neuznávanie kompetencií riaditeľa, zasahovanie do kompetencií riaditeľa, pri neuposlúchnutí vystavenie dôsledkom, podnecovanie k odvolaniu riaditeľa s odôvodnením, že škola nepotrebuje riaditeľa s 2. Atestáciou
– porušovanie legislatívy pri voľbách riaditeľa školy, zasahovanie do kompetencií rady školy
– rozdiely v spolupráci pri „starom“ a „novom“ starostovi
– neodborné zasahovanie do pedagogickej činnosti a jej neodborné posudzovanie, kontrola výchovno-vyučovacieho procesu a záujmových útvarov
– požadovanie úväzku nadčas bez priznania náhradného voľna, zaťažovanie prácou nad rámec povinností, pridávanie byrokracie
– neakceptovanie priamej a nepriamej vyučovacej povinnosti
– zásadné regulácie umeleckých výstupov základných umeleckých škôl smerom k verejnosti
– neznalosť školskej legislatívy a z toho plynúce problémy
– uprednostňovanie jednej školy pred inými v rámci tej istej zriaďovateľskej pôsobnosti
– Ale uvádzali aj:
– dobré vzťahy
– dobrá komunikácia i spolupráca
– fungovanie bez problémov
Výsledky prieskumu, ktoré tlmočia skúsenosti škôl a školských zariadení z reálnej praxe, nehovoria v prospech posilnenia kompetencií pre zriaďovateľov pri voľbe riaditeľov.
Správu o výsledkoch prieskumu pošleme MŠVVaŠ SR i poslancom NR SR a dúfame, že tieto výsledky budú pri tak dôležitom rozhodovaní, akým je určovanie podmienok volieb riaditeľov škôl, brané do úvahy s takou vážnosťou, aká budúcnosti a smerovaniu škôl prináleží.
Slovenská komora učiteľov ďakuje všetkým školám a školským zariadeniam, ktoré sa do prieskumu zapojili.