Slovenská komora učiteľov napriek predžalobnej výzve (16.2.2025), opakovaným upozorneniam na Komisii štrukturálnych fondov pre cieľ 4, upozornení zástupcov tejto Komisie aj z radov EK, upozornení Komisára pre deti a ďalších relevantných partnerov podáva na Slovensko žalobu zatiaľ v podobe podnetu na Európsku komisiu, UNHCR a OSN vo veci závažného porušovania ľudských práv – práv detí utečencov z Ukrajiny (ale aj ďalších cudzincov) a neefektívneho až mrhajúceho čerpania štrukturálnych fondov. Ako ukázala nedávna vládna analýza (28.4.2025), Slovensko na ukrajinských občanoch výrazne zarobilo a investovalo do nich oveľa menej peňazí ako svojou prácou priniesli. Okrem toho sme dostali od EÚ napr. v kapitole školstva asi 100 mil. eur. Peniaze sa rozdali na prerábky škôl a deťom sa nedostala takmer žiadna jazyková, psychosociálna či kariérova podpora. Tisíce deťom hrozí predčasné ukončovanie školskej dochádzky, postraumatická stresová porucha, strata zmyslu života a radikalizácia. Štát neurobil pre tieto deti takmer nič a ani nič nepripravuje. Z pohľadu Dohovoru o právach dieťaťa a Komentáru OSN č. 14/2013 o najlepšom záujme dieťaťa dochádza k mimoriadne závažným porušovaniam ich práv, čo bude mať na ich život i na spoločnosť závažne dôsledky. Evidujeme prípady zakazovania rozprávania detí na školách v materinskom jazyku, sprísňovaní pravidiel v školách (kde je veľa detí v triedach a v škole – rušenie voľného pohybu detí cez prestávky), redukovaniu jazykovej prípravy len na krátkodobé a nesystémové doučovania alebo aj žiadna podpora, neodborné nesprávna interpretácia škôl a trestanie detí následkov PTSD. Štát na jazykovú podporu vynakladá výrazne menej peňazí (asi 10-násobne menej), ako školský zákon (v Katalógu podporných opatrení) predpokladá. Za rok 2024 sotva pol milióna eur išlo na jazykovú podporu asi 20.tisíc cudzineckých detí, z ktorých asi 75 % tvoria aktuálne ukrajinské deti. V prepočte štát nakúpil celoročný jazykový kurz pre dieťa (podľa Katalógu podporných opatrení) za 25 eur. Kde ministerstvo takto výhodné kurzy pre deti zohnalo nie je jasné, hoci vysvetlenie je jednoznačné. Kurzy sa deťom neposkytovali. Mimo občianskych združení, aktivistov z grantov štát poskytol ukrajinským deťom s viacnásobným traumatickým pozadím zanedbateľnú psychologickú pomoc, diagnostiku, či odbornú intervenciu v Centrách poradenstva a prevencie, či v školách cez ukrajinských asistentov. Webstránka ministerstva k podpore sa po 2 rokoch prvý krát upravila po predžalobnej výzve Komory v mesiaci máj: https://ukrajina.minedu.sk/ s tým, že texty na stránke neprešli odbornou diskusiou ani legislatívnou kontrolou (viď obrázky nižšie – ministerstvo sa odvoláva na § 55a napriek tomu, že cudzinci majú definované úpravy hodnotenia v § 55 ods. 5 školského zákona. Nižšie ministerstvo používa zastaralé legislatívne interpretácie, že úprava má byť max. 2 – 4 hodnotiace obdobia, čo nemá ani právny ani odborný základ).
Napriek snahe SKU, apelom na ministerstvo školstva nedošlo za 3 roky k žiadnemu posunu, naopak, dochádza k zhoršeniu situácie. Komora sa obracia preto na najvyššie orgány ochrany práv detí, aby došlo k okamžitým rokovaniam a zastaveniu takéhoto porušovania.

