- Aktuálne funguje prijímanie detí prichádzajúcich z Ukrajiny tak, že rodičia majú osloviť priamo riaditeľov, či majú pre nich voľné miesto. Aké problémy to v školách spôsobuje? Považujeme za mimoriadne živelné a nesystémové, aby pri počte tisícov utekajúcich vojnových detí s traumami sme chceli od mnohých stratených mám, ktoré tu hľadajú útočište, aby tu pobehovali po školách od dverí k dverám a hľadali, kto ich prijme. Rovnako tak je to absurdné aj s lekárskymi prehliadkami a uznávaním dokladov pri uznaní vzdelania. Takýmto spôsobom je každý riaditeľ vystavený tlaku, napätiu a časovému rozsahu, že musí vyjednávať a vybavovať desiatky putujúcich rodičov, neraz ich odmietať. Očakávame od ministerstva, že prevezme zodpovednosť a bude celú činnosť koordinovať a nie iba vyrábať manuály s lacnými radami.
- Majú rodičia z Ukrajiny dosť informácií o tom, ako môžu nájsť školu pre svoje deti? Majú zopár farebných manuálov a plagátov na A4. Často sú tie informácie v podstate len veľmi všeobecné, neobsahuje žiadne kroky špeciálnych zjednodušených postupov a skutočnej podpory, či nejakých špeciálnych centier, kde by im niekto pomohol veci vybaviť, zorganizovať, nájsť školu a pod. To nie je pomoc ľuďom iba zhrnúť, aké pravidlá sú na Slovensku a ako sa u nás veci robia. Očakávali by sme oveľa viac. Predstavme si matku, ktorá uteká pred vojnou, príde do neznámej krajiny a ak chce dostať dieťa do školy má s dieťaťom absolvovať pediatrické vyšetrenie, ona ale vôbec netuší na akého lekára sa v neznámom meste má obrátiť. Môže sa stať, že nemá ani pas, ktorý od nej škola žiada a pod. Máme informáciu, že často veci vybavujú ľudia, ktorí ich ubytovávajú.
- Malo by existovať nejaký sprostredkovateľ, medzičlánok, ktorý by pomohol rodičom nájsť tú správnu školu? A zároveň by škole pomohol ľahšie sprocesovať nového žiaka z Ukrajiny? Ako by podľa vás mal taký medzičlánok fungovať? Určite áno, očakávali by sme min. 8 krajských centier, kde matky s deťmi vybavia a bude im daná konkrétna a komplexná podpora a pomoc v súvislosti so školou, príp. psychologická starostlivosť. Žeby v takomto centre sa dali vybaviť školské papiere, uznávanie dokladov, vybavenie školy a napojenie priamo na ukrajinskú psychologickú podporu. Ministerstvo zriadilo údajne krízové tímy, ale keď im tam napíšete, ani po 3 dňoch nedostanete žiadnu odpoveď a hoci to vyzerá skvele, je veľmi pravdepodobné, že ide vlastne len o doterajšie kapacity našich bežných poradní, kde ani nie sú krízoví interventi a ani nemajú kapacity na nových klientov a nevedia ukrajinsky. Ministerstvo teda nerobí v podstate žiadnu systémovú podporu, iba spísalo jednoduchý manuál, ako si veci riešiť sám a po svojom.
- Majú školy dostatočnú podporu v prijímaní žiakov z Ukrajiny? Akú konkrétnu podporu by potrebovali? Školy by okamžite potrebovali personálnu podporu, napr. rýchly spôsob, stránku ako zohnať do škôl ukrajinských učiteľov, psychológov. Čiže jednak kontakty na ľudí, ktorí sú k dispozícii odpovedať, pomôcť riešiť problém, prísť na školu ak potrebuje podporu…a web na sposob “ucimenadialku”, kde nájdu všetko potrebné na jednom mieste a zároveň dostanú odpovede na svoje otázky. Expresne rýchlo uznávať doklady, nejaké špeciálne centrum na rýchle uznávanie, nie klasický tradičný postup na x dní. No a predovšetkým, na mnohých miestach, napr. v BA už nemáme kapacity na prijímanie nových žiakov, ale treba sa otvorene baviť aspoň dočasne o nových triedach, školách, priestoroch, kde by sa deti mohli učiť ideálne s ukrajinskými učiteľmi a psychológmi a prípadne sa pripájať aspoň dočasne na online ukrajinskú výučbu, ktorá je im k dispozícii.
https://dennikn.sk/2778785/rodicom-z-ukrajiny-stat-nepomaha-najst-skolu-pre-ich-deti-bratislavske-skolky-su-uz-takmer-plne