Ministerstvo školstva po neminutí ani polovice z 50 miliónov z Plánu obnovy na kompletné prevzdelanie školstva za 3 roky zverejňuje po štvrtýkrát dotačný systém na profesijný rozvoj, resp. vzdelávanie PZ a OZ (Metodické usmernenie č. 4). Ako sme písali v sérii článkov k tejto reforme a miľníku POO Ďalšia atómovka – aktualizačné vzdelávanie z Plánu obnovy, (Ne)vzdelávanie z Plánu obnovy pokračuje a Vzdelávanie z Plánu obnovy 3.0, nastavenie profesijného rozvoja sa dlhodobo javí ako najslabšia stránka fungovania ministerstva školstva. Tentoraz výzva v podstate znie ako rezignácia a domnelá snaha minúť viac takmer 30 miliónov za 3 týždne. Termín vyhlásenia bez akejkoľvek propagácie vyhlásili v závere októbra do 20. novembra s naivnou vierou, že si školy budú vedieť uplatňovať aj výdavky za predošlé rozpočtové obdobia školských rokov. A v tak krátkom čase sa už nestihne nič iné len aktualizačné vzdelávanie a neakreditované kurzy (neuveriteľné). Ak sme o predošlej výzve opatrne hovorili ako lepšej, tak tentoraz ide už iba o zúfalé riešenie.
Slovensko bude v čase chronického nedostatku financií v školách vracať desiatky miliónov eur a čaká nás pokuta až do výšky 144 miliónov eur.
Kritika výzvy teda spočíva v nasledovnom:
- Ako sme už stokrát písali, systém vzdelávania PZ a OZ nemá žiadnu kontrolu kvality, nedodržujú sa ani základné zákonné podmienky zverejňovania hodnotenia vzdelávaní, takže je možné očakávať, že sa bude so vzdelávaniami nielen kupčiť, ale aj sa budú diať už iba papierovo, lebo školám stačí poslať prezenčka a keďže pôjde o aktualizačné vzdelávanie, tak to si môže urobiť škola aj sama pre seba, čiže riaditeľ pri veľkej škole získa grant vo výške 3000 – 5000 eur, ktoré vlastne reálne môže minúť na čo len chce. Rozdať na odmenách ľuďom a pod.
- Dotácia je opäť veľmi nízka, 50 eur za min. 10 hodín vzdelávania na osobu zredukuje vzdelávanie na almužnu a online kurzy. Téma už ani nie je podstatná, zmysel miľníka a reformy mala byť aj reakcia na reformy, ale to už nikto nesleduje. Ani žiaden dopad takéhoto celoplošného akože vzdelávania.
- nová metodika č. 4 zase chce preplácať aj spätne za roky dozadu, čo je pre účtovníctvo škôl “ľavou zadnou”. Prepláca sa tentoraz už iba aktualizačné, ktoré sa dá urobiť pro forma aj o polnoci. No a preplácajú sa i akékoľvek neakreditované kurzy, ale faktúra znesie všetko.. nakúpte si čokoľvek do školy alebo obývačky, hlavne nech vám spoločnosť na faktúru napíše vzdelávanie.
- Metodika sa tvári, že zredukovala byrokraciu, realita tak však pravdepodobne nebude vyzerať. Vypĺňanie nekonečných formulárov sa škola nevyhne, ale predovšetkým, opäť ostali ako povinné prílohy potvrdenia o ukončení vzdelávania, ktoré zákon vôbec nevyžaduje, ale ministerstvo si potrpí na pekných certikátoch s pečiatkami. Ešte že to Edupage vie vygenerovať za minútu pre všetkých naraz. Vytlačte, opečiatkujte, podpíšte, odfoťte, založte radšej dvakrát a máte šanón byrokracie.
Plán obnovy sme zásadným spôsobom premrhali a až príde ozaj reforma po roku 2026, nebudeme mať peniaze ani posun dopredu. Vitajme na Slovensku. Škoda, že ministerstvo sa nedokáže poučiť a poradiť sa so skúsenejšími učiteľmi a riaditeľmi z praxe.