Reakcia SKU na Programové vyhlásenie vlády SR

Programové vyhlásenie vlády nesplnilo očakávania
pedagogickej verejnosti. Napriek tomu, že sa v ňom objavujú formulácie
sľubujúce zmeny v školstve v tomto volebnom období, nie sú konkrétne a
nepredstavujú skutočný záväzok, ktorého odpočet bude musieť táto vláda
predostrieť verejnosti v závere svojho mandátu. Zástupcovia Slovenskej komory
učiteľov sa nepodieľali na tvorbe návrhu programového vyhlásenia v oblasti
školstva, návrh sme len pripomienkovali a ministerstvu predostreli vlastné
požiadavky. Žiaľ, absolútna väčšina z nich sa do definitívnej podoby PVV
nedostala. Požiadavky zvýšenia miezd a navýšenia financovania školstva, ktoré
považujeme za kľúčové a
nevyhnutné návrhy na skvalitnenie školského systému, neboli zapracované v očakávanej miere. SKU sa ako jeden zo signatárov
Deklarácie OZPŠaV a partnerských reprezentácií stotožňuje s vyhlásením, ktorým
tieto organizácie vyjadrujú zásadnú nespokojnosť s nedostatočným finančným
zabezpečením deklarovaných zmien, hlavne dôstojného postavenia zamestnancov
v školstve  a vede.

 

SKU vyzýva svojich
členov a sympatizantov k tomu, aby podporili protesty
a nátlakové akcie, organizované OZPŠaV a Iniciatívou slovenských
učiteľov. Len spoločným úsilím dokážeme
vyvinúť dostatočný tlak na vládu, ktorá si napriek všetkým signálom neuvedomuje
kľúčové príčiny súčasného stavu slovenského školstva. Kvalitné školy
a vzdelaná spoločnosť sú základným pilierom jej prosperity
a zabraňujú ďalšiemu šíreniu demagógie a intolerancie.

Požiadavky SKU do programového vyhlásenia vlády SR v oblasti regionálneho školstva

Úvod

Opatrenia vlády na zlepšenie stavu školstva by mali stáť na troch základných pilieroch:

1. Vízia

Vízia je základným predpokladom. Musí nám byť jasné, ako má vyzerať naše školstvo, čiže úroveň vedomostí a zručností našich žiakov o 5, 10, ale aj 40 rokov, kedy bude Slovenská republika čeliť veľkej výzve udržateľnosti verejných financií vzhľadom na starnutie obyvateľstva. Musíme si vyjasniť, či chceme zaostávať za priemerom vyspelých štátov a našich susedov z V4 alebo chceme dosahovať priemer, či dostať sa nad priemer.

Od tejto vízie by sa mala odvíjať koncepcia na najbližšie obdobie a mala by determinovať tvorbu školskej politiky.

2. Investícia

Investícia do vzdelania je jednou z najvýnosnejších investícií pre spoločnosť i jednotlivca. V strednodobom a dlhodobom horizonte môže zásadným spôsobom zvýšiť HDP a tým aj blahobyt celej spoločnosti.

Investícia by mala vychádzať z vízie, aktuálneho stavu a skutočných možností štátneho rozpočtu.

Školstvo si vyžaduje rozsiahlu investíciu jednak do ľudských zdrojov ako aj materiálno-technického zabezpečenia.

3. Kontrola

Kontrolná činnosť musí byť súčasťou všetkých zmien v školstve. V prvom rade sa musí zamerať na efektívne využívanie všetkých zdrojov. Musí byť schopná včas odhaľovať a eliminovať nehospodárnosť a neúčelnosť vynaložených prostriedkov, v ideálnom prípade by mala vedieť negatívnym javom predchádzať.

V druhom rade je treba neustále kontrolovať plnenie stanovených cieľov, plánov a harmonogramov. Je potrebné vytvoriť kontrolné mechanizmy pre všetky úrovne riadenia a výkonov.

Súčasne je potrebné riadiť sa pri všetkých opatreniach základnými princípmi, zásadami:

1. rovnosť podmienok a príležitostí pre všetkých (žiaci, rodičia, učitelia)

2. transparentnosť – zabezpečiť dostupnosť všetkých informácií o pripravovaných opatreniach, všetkých relevantných podkladov a analýz, ktorými ministerstvo disponuje

3. odbornosť – eliminovať neodbornosť v oblasti riadenia ministerstva, škôl (zriaďovateľ) ako aj v rozpočtových organizáciách

4. využívanie najlepších skúseností – z úspešných postupov a systémov v zahraničí, využitie potenciálu kvalitných učiteľov

5. ambicióznosť cieľov – nebáť sa veľkých výziev, zvyšovať nároky na prácu na všetkých úrovniach – výsledky žiakov, práca učiteľov, práca rozpočtových organizácií ministerstva

6. včasnosť – včasné reagovanie na nepriaznivé trendy, neodkladať zjavne pozitívne opatrenia, plnenie časových plánov a harmonogramov

7. akceptovateľnosť – odbornou verejnosťou, širším politickým spektrom

Ku Dňu učiteľov

Vážené kolegyne a kolegovia,

 

pri príležitosti Dňa učiteľov chceme vyzdvihnúť presvedčenie, že povolanie učiteľa je kľúčové pre charakter celej spoločnosti. 

Úprimne by sme Vám najradšej zo srdca vyjadrili tradičné želanie spočívajúce v zdraví a spokojnosti. Avšak situácia, v ktorej dnes vykonávame našu prácu, nás vedie aj k inému, aktuálnejšiemu blahoželaniu. 

Prajeme Vám, aby ste mohli svoju prácu vykonávať ako jedinú, aby Vám existenčné podmienky umožňovali zakladať si rodiny, slušne bývať vo vlastnom a nie prenajatom byte, a aby ste nemuseli neustále bojovať o slobodu pri výkone každodennej práce. Želáme Vám, aby vo Vás systém fungovania nášho školstva neudupal nadšenie a chuť odovzdávať našim deťom, žiakom a študentom to najlepšie. Prajeme Vám, aby Vaše poslanie, aj napriek ignorácii mocných tejto krajiny, bolo pre Vás aj naďalej srdcovou záležitosťou. 

V rámci správnej rady a manažmentu SKU sa budeme snažiť robiť, čo bude v našich silách, aby sa úcta k učiteľskému povolaniu stala realitou našej krajiny. 

 

V mene správnej rady a manažmentu SKU Vladimír Crmoman

 

 

Participácia v školách

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:“Normálna tabuľka“;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:““;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:“Calibri“,“sans-serif“;}

Školstvo
stojí na rázcestí dvoch paradigiem, paradigmy D – direktivizmu,
taylorizácie práce učiteľov, výborných žiakov a študentov, podriadenie sa
nositeľom moci, reštriktívnych opatrení, sústavnej kontroly, tyranie chyby, a paradigmy
S
– slobody,
dôvery, budovania úspechu pre každé dieťa, objavovania
skrytých potencionalít, rešpektovania ľudských a detských práv, slobodného
názoru a omylu ako posunu v myslení a konaní, vytvárania participujúcej
komunity spojenej so službou.

Učitelia v montérkach

Platy slovenských učiteľov hlboko zaostávajú za platmi ich kolegov zo susedných krajín. Oproti slovinským pedagógom na svojich výplatných páskach dostávajú menej o dve tretiny, oproti maďarským, či českým učiteľom asi o tretinu a oproti poľským asi o polovicu. Takéto nelichotivé prvenstvo v štatistike OECD nie je žiadnym prekvapením, pretože platy sa už dlho na rozdiel od susedných štátov radikálne nezvyšovali. Rakúski školskí odborári majú v týchto dňoch tiež plné ruky práce. V tridsiatom kole vyjednávania(!) sa im podarilo dosiahnuť, aby nástupný plat učiteľa v regionálnom školstve stúpol na 2420 €! Z uvedených údajov je jasné, ako si naša spoločnosť váži ľudí, ktorí sa venujú vzdelávaniu mladej generácie.

Stanovisko k vyhláseniam o politizácii SKU

Po dlhých rokoch stagnácie počas všetkých slovenských vlád sa školstvo ocitlo v „krízovom režime“, ktorý zasahuje to najdôležitejšie pre budúcnosť rozvoja krajiny – vzdelanie ako celospoločenskú hodnota.

SKU vytrvalo obhajuje záujmy pedagogických a odborných zamestnancov v školstve a upozorňuje na všetky neriešené problémy, čo bolo aj cieľom výzvy vláde SR. SKU je odbornou platformou učiteľov, chceme si zachovať status profesionality, preto neorganizujeme štrajky, ale podporujeme kampane a iniciatívy, smerujúce k dôstojnejšiemu postaveniu pedagogických a odborných zamestnancov.

Protesty sú vo vyspelých demokraciách základným ľudským právom a zároveň častým prostriedkom na presadenie svojich požiadaviek. Sú signálom, že určitá skupina ľudí vyčerpala všetky ostatné nástroje. Aj učitelia sa ocitli v kritickej situácii, na ktorú sa od roku 1989 snažili upozorňovať v kontexte budovania našej krajiny a opatrne žiadali o navýšenie financií do školstva a na mzdy na úroveň vyspelých európskych krajín.

Učiteľ ako profesionál nepodporuje násilie, agresivitu, učí prosociálnemu a asertívnemu správaniu. Je potrebné povedať, že učitelia boli k štrajku v roku 2012, vyhlásenému OZ PŠaV, a momentálne aj k avizovanému štrajku Iniciatívou slovenských učiteľov nepriamo donútení. Naše rozhodnutie zaujať postoj ku štrajkom vzniklo ako dôsledok zvyšovania náročnosti pracovných úloh nielen z hľadiska moderných technológií, jazykovej gramotnosti, ale i z celkovej zložitosti ekonomických, finančných, edukačných, výchovných, psychologických a socializačných situácií v školskom prostredí, ale i z dôvodu nepriaznivého rozpočtu pre kapitolu školstva a dlhotrvajúceho veľmi nízkeho spoločensko-ekonomického statusu učiteľa.

Odmietame vyhlásenia o politizácii SKU. Počas piatich rokov existencie SKU svojimi pripomienkami, stanoviskami, rokovaniami s ministerstvom a aktívnou účasťou v rôznych pracovných skupinách SKU vysielala odborné signály v mene učiteľov bez nároku na honorár v dobrej viere posúvať problémy školstva do roviny efektivity. Za krátke obdobie našej existencie a podľa individuálnych možností /všetci členovia sú dobrovoľníci, majú svoje zamestnania/ máme za sebou petície, pripomienkovanie zákonov a štátnych vzdelávacích programov, stanoviská, vyjednávania, osobné stretnutia s ministrami, poukazovanie na krízové a dlhodobé problémy, ktoré trápia učiteľov.

Konštatujeme, že napr. logickou argumentáciou a spoločným konsenzom s exministrom a súčasným predsedom parlamentu p. Pellegrinim sa vytvorili systematizované miesta asistentov učiteľov pre deti so ŠVVP. S terajším ministrom p. Draxlerom sme dospeli k dohode zriadiť úrad na právnu ochranu učiteľov, tzv. ombudsmana. Podporili sme petíciu za zjednotenie školstva vyhláseného OZ PŠaV, participovali sme na výzve OZ PŠaV vláde SR v roku 2013 navýšiť financie do školstva. Je faktom, že platy učiteľov sa navyšovali o 5 % niekoľkokrát, štvrtýkrát o 4 %, ale v celkovom náraste odvodenom z veľmi nízkych tarifných platov učiteľov je to zanedbateľné zvýšenie, ktoré nezodpovedá výzve vláde OZ PŠaV z roku 2013, ktorú podpísalo niekoľko stavovských organizácií v spolupráci s OZ PŠaV.

Našou základnou povinnosťou je oboznamovať verejnosť a vládu s aktuálnou situáciou a problémami v školstve. Výzva vláde SR je apel na odstránenie výrazných a dlhodobých sociálno — ekonomických nerovností v školstve. Budeme sa zapájať do kampaní, podporovať našich kolegov s cieľom získať podporu čo najširšej odbornej a laickej verejnosti.

Sme pripravení pokračovať v konštruktívnej partnerskej komunikácii a spolupráci.

 

Správna rada SKU

Stanovisko SKU k vyjadreniu Pavla Ondeka, predsedu OZ PŠaV

Ing. PaveOndek 
predseda  
Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku 
Vajnorská 1 
815 70 Bratislava 

ondek@ozpsav.sk 

 

Vec:

Dezinformácie v médiách – vysvetlenie  

 

Vážený pán predseda,  

 

v televízii TA 3 dňa 14. 1. 2016 odznelo Vaše vyjadrenie týkajúce sa Slovenskej komory učiteľov: „…za tým je Slovenská komora učiteľov, s ktorou máme podpísanú dohodu o spolupráci, žiaľ, nás neoslovili a odrazu sa táto aktivita objavila“. Informácia, ktorú ste prezentovali, sa nezakladá na pravde. Štrajk organizuje Iniciatíva slovenských učiteľov a SKU sa o nej dozvedela v rovnakom čase ako odborový zväz. Vyjadrili sme podporu štrajku, pretože štrajkové požiadavky sú aj požiadavkami SKU. Naši členovia sa o zapojení do štrajku rozhodujú sami podobne, ako ste to odporučili aj Vašim členom.  

 

Sme pripravení pokračovať v spolupráci s OZPŠaV v zmysle našich doterajších dohôd. 

 

 

 

 

17. 1. 2016                                              Správna rada Slovenskej komory učiteľov 

Stanovisko Slovenskej komory učiteľov k štrajku

Slovenská komora učiteľov ako stavovská organizácia pedagogických a odborných zamestnancov dlhodobo poukazuje na závažné problémy v školstve a vyzýva vládu SR k ich riešeniu, naposledy vo Výzve SKU vláde SR z októbra 2015. Akceptovanie týchto požiadaviek považuje SKU za krok, ktorým by vláda SR prejavila skutočný záujem o ozdravenie a skvalitnenie slovenského školstva a podstatné zlepšenie postavenia učiteľov v spoločnosti, preto podporuje Iniciatívu slovenských učiteľov v štrajkovej pohotovosti a v štrajku. SKU zároveň rešpektuje slobodné rozhodnutie každého svojho člena zúčastniť sa štrajku a ďalších aktivít smerujúcich k zlepšeniu ekonomického a spoločenského postavenia pedagogických a odborných zamestnancov v spoločnosti.

 

16. 1. 2015 Správna rada Slovenskej komory učiteľov

 

 

Valné zhromaždenie – pozvánka

(kliknutím na obrázok sa Vám otvorí pozvánka) 

Valné zhromaždenie sa uskutoční na

Základnej škole SNP 1484

SNP 1484/143

Považská Bystrica

Správa o výsledkoch prieskumu zameraného na zmapovanie situácie ohľadom financovania škôl a školských zariadení cez originálne kompetencie

Slovenská komora učiteľov zrealizovala
v období marec – október 2015 v školách a školských zariadeniach
prieskum zameraný na zmapovanie situácie ohľadom financovania cez originálne
kompetencie, ako aj iných kompetencií zriaďovateľov, ktoré vyplynuli
z decentralizácie školstva. Druhé uvedené sme vyhodnotili
a zverejnili ešte v júni, kedy sa rozhodovalo o legislatívnych
zmenách, ku ktorým mal prieskum čo povedať. Správu z tejto časti, ako aj
metodiku uskutočnenia celého prieskumu, je možné pozrieť v nasledujúcom
linku:
http://www.sku.sk/clanok-258-sprava-o-vysledkoch-prieskumu-zameraneho-na-zmapovanie-situacie-ohladom-kompetencii-zriadovatelov-skol-a-skolskych-zariadeni-ktore-nadobudli-decentralizaciou-skolstva.html#readmore

Babysitting day a Stretnutie prázdnych vreciek

Slovenská komora učiteľov sa v plnej miere hlási k myšlienke Babysitting dňa, ktorý spúšťajú iniciatívy IBU, IPBU, IZU a IBBU 10. 12. 2015, a k Stretnutiu prázdnych vreciek, ktoré sa bude konať 10. 12. 2015 v Banskej Bystrici. Plne si uvedomujeme potrebu týchto aktivít a vnímame ich ako potrebné a nevyhnutné na rozvíjanie diskusie o skvalitňovaní nášho školstva. Takéto aktivity slúžia totiž na to, aby sa poukázalo na mnohé problémy, ktoré sa v školstve dlhodobo neriešia. Je veľmi dôležité, aby sa aj verejnosť zúčastnila uvedených aktivít, čím by sa otvorila celospoločenská diskusia o školstve.

Babysitting day