Informácia o rokovaní s ministrom školstva a s členmi Rady pre systémové zmeny v školstve

Dňa 27. 2. 2014 sa Slovenská komora učiteľov zúčastnila pracovného stretnutia Rady pre systémové zmeny školstva v kancelárii ministra školstva. Stretnutie iniciovala členka Rady Mgr. Katarína Stoláriková, predsedníčka Študentskej rady vysokých škôl. Témou stretnutia bol List SKU Rade pre systémové zmeny v školstve (zverejnený na stránkach SKU). Slovenskú komoru učiteľov zastupoval Mgr. Ivan Dudáš, viceprezident SKU a PhDr. Ján Papuga, PhD., člen manažmentu SKU a predseda Slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny. Prezidentka SKU, PaedDr. Mária Barancová, sa zo zdravotných dôvodov stretnutia nezúčastnila.

Vysvetlenie k súkromným a cirkevným školám

V súčasnosti
mimoriadne polarizuje slovenských učiteľov téma verejného versus súkromného
školstva. Vnímanie niektorých učiteľov, že súkromné školy sú zvýhodňované
legálnymi nástrojmi vyberania poplatkov, je častokrát nevedomosťou a nepochopením
učiteľov o fungovaní škôl.

Vo svojich odporúčaniach pre zmeny v školstve ministrovi školstva SR SKU vyjadruje kladný postoj k súčasnému rovnoprávnemu existujúcemu školskému systému existencie štátnych, cirkevných a súkromných, ktorý považuje za demokratický prvok vo vzdelávaní vyspelých krajín.

Taktiež argumentuje celkovým systémom rovnakého riešenia postavenia občana ako daňového poplatníka, ktorý svojou čiastkou prispieva na rozvoj výchovy a vzdelávania detí a mládeže. Keďže systém školstva je financovaný na žiaka, v danom čase má každé dieťa v našom štáte svoj „balíček peňazí“ bez rozdielu na druh školy, ktorú navštevuje.

Tento systém rovnakého financovania je z nášho pohľadu spravodlivý vo vzťahu ku ktorémukoľvek dieťaťu, lebo to sú jeho peniaze, ktoré mu štát poskytuje na vzdelávanie prostredníctvom daní svojich zákonných zástupcov.

List SKU Rade pre systémové zmeny v školstve

Vážený pán minister, vážení členovia
Rady pre systémové zmeny v školstve,

dovoľujeme
si Vám predložiť návrhy, pripomienky a podnety, ktoré vznikli na základe našej
analýzy stavu v slovenskom školstve, na základe diskusií s učiteľmi
po celom Slovensku a v neposlednom rade vzišli z dlhodobej
činnosti v prospech učiteľov, ktorej sa venujeme od vzniku Slovenskej
komory učiteľov. Naším cieľom je prezentovať názory učiteľov regionálneho
školstva, ktoré neraz zostávajú nevypočuté, keďže nie sme prizývaní
k radám a zoskupeniam, ktoré pripravujú rôzne zmeny v školstve.
Ich realizácia potom neraz vyvoláva odpor učiteľov, najdôležitejších
realizátorov reforiem.

2 percentá pre SKU v roku 2014

Slovenská komora učiteľov (v skratke SKU) vyzýva všetkých svojich členov a sympatizantov a zároveň prosí všetkých ľudí, ktorým nie je ľahostajné slovenské školstvo, o podporu poukázaním 2 % zaplatenej dane z príjmov fyzických osôb či právnických osôb. SKU je nezisková organizácia a preto sa snaží okrem sponzorských darov a dobrovoľných členských príspevkov aj týmto spôsobom financovať svoje aktivity. Za poukázanie sumy 2 % z dane fyzických osôb či právnických osôb SKU vopred všetkým ďakuje.

Tlačivo „Vyhlásenie“ – Vyhlasenie_2013.pdf

Tlačivo „Potvrdenie o zaplatení dane“ – Potvrdenie_o_zaplateni_dane_2013.pdf

 

Základné údaje o prijímateľovi:

 

Názov:  SLOVENSKÁ KOMORA UČITEĽOV
Sídlo: Bratislava, 82109, Ružová dolina 29
Právna forma: Občianske združenie
IČO:  42179980

 

č. účtu: 2923841499/1100

Sme iba na začiatku, mimoriadne mladí z hľadiska dejín, snažiaci sa pri vzniku komory dostať čo najďalej v snahe vrátiť učiteľom ich spoločenský status. Uvedomujeme si však, že len spoločnými silami a s podporou laickej verejnosti dokážeme naplniť ambíciu učiteľskej obce zaradiť sa medzi profesie s vlastnou profesijnou a stavovskou organizáciou.

S úprimným poďakovaním

Správna rada SKU

 

 

Podporný list SKU pre A. Chlupikovú

Slovenská
komora učiteľov sa pripája k otvorenému listu zamestnancov
Základnej školy na Pribinovej ul. 9 v Novákoch,
ktorým vyjadruje jej riaditeľke PaedDr. Anne Chlupíkovej plnú
podporu. P. Anna Chlupíková sa podieľa nielen na riadení školy,
ale ako aktívna členka SKU vďaka svojim skúsenostiam a odbornosti
nemalou mierou prispieva k hľadaniu riešení v slovenskom školstve. 

Podnet na riešenie problémov pri práci so žiakmi s poruchami učenia, poruchami správania sa a najmä žiakmi s hyperkinetickým syndrómom (poruchou) ADHD

Slovenská
komora učiteľov sa chce sa s Vami podeliť o skúsenosti učiteľov, ktorí
pracujú na školách s deťmi s poruchami učenia, poruchami správania sa a najmä žiakmi
s  hyperkinetickým syndrómom (poruchou) ADHD.
Situáciu v tejto oblasti vnímame ako kritickú hlavne vzhľadom na nedostatok špeciálnych
pedagógov, asistentov a psychológov. Napríklad vo Fínsku to funguje tak, že každá škola musí mať
pre tieto deti odborný personál. V prípade rozsiahlejšieho problému je zriadená špeciálna trieda v škole, v ktorej
je špeciálny pedagóg. Ak sa problém s konkrétnym dieťaťom stupňuje, štát je
povinný zaplatiť mu individuálne vzdelávanie doma. Toto všetko je upravené
zákonom.

Stanovisko SKU k inklúzii žiakov so syndrómom ADHD do ZŠ

Nedopatrením došlo k zverejneniu pracovnej verzie stanoviska, za čo sa všetkým ospravedlňujeme. Finálna verzia bude zverejnená v najbližšom možnom termíne. 

Mgr. Miroslav Sopko, viceprezident pre manažment a komunikáciu

Stanovisko SKU k vyjadreniam o šikanovaní zo strany učiteľov

Slovenská komora učiteľov ako stavovská organizácia
obhajujúca záujmy učiteľov musí reagovať na slová ministra školstva SR p.
Čaploviča, ktoré zverejnili 15.12. 2013 tlačová agentúra TASR: „…na pocit
šťastia u detí má vplyv učiteľ, prostredie školy, ale aj rastúca agresivita či
šikana. Ale nielen šikana zo strany učiteľa, ale aj medzi deťmi. Dôležité je,
aby sme tieto veci vedeli identifikovať a prijať isté opatrenia, aby sme
učiteľom aj deťom pomohli, aby to bolo rodinné prostredie.“ a 14.12.
tlačová agentúra SITA: „To ich srdiečko, čo povedalo, že sú nešťastné, tak to
vyplýva aj z toho, aký je učiteľ, aké je tam prostredie a možnože často má na
to vplyv silnejúca agresivita a šikana nielen zo strany učiteľa, ale aj medzi
deťmi.“

Hodnotenie Testovania 5 v roku 2013 so zameraním na Test zo slovenského jazyka a literatúry

Považujem za správne a veľmi užitočné testovať výstupné vedomosti žiakov na konci jednotlivých stupňov nášho vzdelávacieho systému. Je to užitočné nielen pre žiakov, ale aj pre učiteľov, ktorí môžu týmto spôsobom získať určitú spätnú väzbu o svojej práci. Najdôležitejšie pri tvorbe týchto testov je však to, aby vychádzali z obsahu učiva. Niekedy mám však pocit, že autori testov sa naopak snažia vplývať na to, čo by mali učitelia v škole učiť. Deje sa to najmä v súvislosti s tým, že do testov zo SJL sa už roky dostáva množstvo úloh na čítanie s porozumením, aj keď samotní zamestnanci NÚCEM-u tvrdia, že čítanie s porozumením nie je výhradnou problematikou predmetu slovenský jazyk a literatúra, ale malo by sa precvičovať aj v iných predmetoch. Ale poďme pekne postupne.