Technológie v škole 21. storočia – 1. Nástup technologií

Nedávno som na internete našiel tento zaujímavý český cyklus prednášok vzdelávacieho portálu Učitelský spomocnik, ktorý je už dnes súčasťou Metodického portálu RVP, na tému využívania technológií v škole 21. storočia. Autorom je český vysokoškolský pedagóg Katedry informačních technológii a technické výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovej v Prahe Ing. Bořivoj Brdička, PhD. a jeho prezentácie môžete nájsť na http://www.slideshare.net/bobr.

Dnešná časť bude pojednávať o nástupe technológii.

Bezpapierová škola – skutočné informácie

Bezpapierová škola sa minulý týždeň stala témou článku v novinách SME. Článok však obsahuje minimum informácií, ktoré autori projektu aj zapojené školy redakcii o projekte poskytli a aj tie sú uverejnené vo forme poloprávd a neúplných informácií. Žiadosti o konzultáciu k hotovému textu redakcia nevyhovela, žiadosť o nepublikovanie takto skreslených údajov redakcia zamietla.
Preto sme na webových stránkach Slovenskej komory učiteľov umožnili uviesť rozhovor (v pôvodnom znení) s autorkou myšlienky a predkladateľkou projektu Saskiou Repčíkovou, samotnú prezentáciu projektu a v komentároch uvítame vaše ďalšie otázky k projektu.

Burza nápadov – Interaktívny pracovný zošit pre PDA v 1. ročníku ZŠ

Okrem prednášok a workshopov boli súčasťou konferencie Učíme pre život v Poprade i burzy nápadov, z ktorých existujú tiež pre nás všetkých veľmi podnetné videozáznamy. Dnes si predstavíme naozajstného pána učiteľa – Mgr. Petra Palla zo Základnej školy Rudolfa Dilonga v Trstennej, ktorý predstavil interaktívny pracovný zošit z prírodovedy pre 1. ročník.

[hcm]vimeo,http://vimeo.com/21255658[/hcm]

Workshop – Implementácia digitálnych technológii do edukácie v materskej škole

V dnešnej časti prednášok z workshopov na konferencii Učíme pre život v Poprade sa nám predstaví PaedDr. Gabriela Strýčková, riaditeľky Materskej školy, Švanterova 1 v Bratislave. Predstavila prítomným možnosti implementácie digitálnych technológií v edukácií už na materskej škole.

[hcm]vimeo,http://vimeo.com/22723143[/hcm]

Workshop – Angličtina zábavno a hravo aj pre učiteľov

V ďalšej časti workshopu konferencie Učíme pre život v Poprade si predstavíme učiteľku prvého stupňa na Základnej školy s materskou školou v Pliešovciach Ľubicu Bezekovú, ktorej stránku s mnohými podnetnými materiálmi nájdete na http://lubkabe.unas.cz/index.htm. Predstavila možnosti ako pristupovať k angličtine zábavno a hravo.

[hcm]vimeo,http://vimeo.com/22932345[/hcm]

Workshop – Ukážky učenia v prváckej triede

Začíname sériu videoprednášok prezentácií z workshopov z konferencie Učíme pre život, ktorá sa uskutočnila 18. – 20. marca 2011 v Poprade. Dnes si predstavíme dve šikovné učiteľky – Mgr. Silviu Remišovú a Mgr. Ivanu Sumrakovú, ktoré predvedú ako sa dá učiť moderne už od prvého ročníka. Treba oceniť ich chuť ukázať ako to robia a my ostatní môžeme v komentároch pridať svoje postrehy.
[hcm]vimeo,http://vimeo.com/23036189[/hcm]

Otvorený list ministrovi financií

Prinášame vám otvorený list petičného výboru, ktorý bude adresovaný ministrovi financií SR Ing. I. Miklošovi. Ako píše PaedDr. D. Kolevová, spoluautorka listu, “na učiteľských fórach to už dlhšiu dobu vrie. Nielenže nie sme spokojní so stavom v školstve, sme hlavne nespokojní s financovaním školstva. V médiách odznelo, že nám chystáte navýšenie platu o 3 %. Naša predstava je iná.”

List bude na vedomie odoslaný i predsedkyni vlády SR Prof. PhDr. Ivete Radičovej, PhD. a ministrovi školstva SR Ing. Eugenovi Jurzycovi.

Dve koncepcie výchovy a vzdelávania

Možno ste už zaznamenali Otvorený list Vláde SR – návrh Koncepcie výchovy a vzdelávania, ktorý reagoval na novú Koncepciu výchovy a vzdelávania od Ministerstva školstva. Bol už aj na medzirezortnom pripomienkovaní a možno ste čítali o nej pomerne výstižný článok Ericha Mistrika na jeho blogu. Vyjadril jednoducho a jasne to, čo napadne človeka, ktorý z očakávaním otvorí tento dokument, ktorý si môžete pozriež priamo ďalej i v článku. Stratil sa v ňom.

Určite ste ale aj zaznamenali, že existuje aj iná koncepcia, ktorú vypracovali externé poradkyne štátneho tajomníka J. Ivanča – Štart k novej kvalite vzdelávania. Rozmanitosť vzdelávacích ciest v regionálnom školstve. Pre porovnanie si obe dokumenty prezrite tu na jednom mieste a v komentároch sa k nim môžete vyjadriť. Za SKU však môžeme povedať, že sa plne stotožňujeme s komentárom Vladimíra Burjana – V situácii, kedy medzi najvážnejšie problémy nášho školstva patrí preregulovanosť, centralistické, direktívne a neskutočne byrokratické riadenie, nie je možné zabezpečiť nápravu týchto problémov 32-stranovým zoznamom stoviek legislatívnych a organizačných opatrení, v ktorom najčastejšími slovami sú „pôsobnosť, absencia, finančné prostriedky, mechanizmus, právna úprava, ustanoviť, zamedziť, prijať opatrenie, schvaľovať, definovať, vymenovať…”