Učitelia, podporme sa!

Vzniká užitočný projekt pre všetkých slovenských učiteľov, ktorého cieľom je čo najviac zviditeľniť tému školstvo v spoločnosti. Tak sa pridajte!

Celé to je o čo najširšej diskusii cez internet. Témou a názorom môže prispieť každý na sku@sku.sk. Všetko sa bude zhromažďovať na adrese sku.blog.sme.sk pod kontrolou Slovenskej komory učiteľov (SKU). Konkrétne informácie za SKU podáva Miroslav Sopko:

Výzva všetkým členom SKU a jej sympatizantom! Podarilo sa nám vytvoriť skupinový blog http://sku.blog.sme.sk/, aby sa naše myšlienky, názory a podnety stali predmetom čo najširšej diskusie. Aby sme boli viac viditeľní. Aby sme boli viac počuteľní. Preto ak máte v hlave alebo v zásuvke odložený text, ktorý ste zatiaľ nikde nepublikovali, resp. len na svojom osobnom webe, nemáte problém sa pod neho i podpísať, budeme veľmi radi, ak nám ho zašlete na sku@sku.sk.

V praxi ide o to, že niekto pošle článok na určitú tému, pod článkom sa bude diskutovať a v najlepšom prípade sa na článok bude odkazovať napr. z Facebooku alebo z iných článkov k podobnej téme. Takýmto spôsobom sa vytvorí hustá pavučina odkazov na jeden hlavný príspevok a o téme sa dozvie veľa ľudí, ktorí zdieľajú ďalej v online alebo v offline svete. No a vyhľadávače ako Google často spomínané články zobrazujú medzi prvými, čiže náš článoček stále viac a viac naberá na popularite… 😉

Je to jednoduché, učinné a nezaberie to veľa času, tak hor sa do toho kolegovia a kolegyne: píšte, diskutujte a zdieľajte! 😉

Tibor Repček – www.tiborepcek.com

Stanovisko k hodnoteniu 100 dní ministra školstva

I keď 100 dní v školskom roku nie je nijako významné obdobie, minister školstva sa rozhodol zhodnotiť svoje pôsobenie. Sebahodnotenie v spojení s externým hodnotením môže posunúť naše školstvo vpred, a preto si aj Slovenská komora učiteľov dovoľuje vydať toto stanovisko k ministrovmu pôsobeniu.

Ako ďalej v slovenskom školstve?

Reforma slovenského školstva sa stáva skutočnosťou. Verme, že svoje zámery minister školstva aj uskutoční. Záujmové skupiny, ktorým momentálny stav v slovenskom školstve náramne vyhovuje, budú robiť všetko preto, aby sa súčasný stav zachoval. To je predsa pochopiteľné, aj keď ich záujmy nemusia byť len nezištné. Treba však povedať, že väčšina občanov považuje súčasný stav v školstve za neúnosný a degradáciu maturitných vysvedčení a vysokoškolských diplomov za nehoráznu. A to je dobrá správa pre väčšinu učiteľov a zamestnancov škôl.

Pre učiteľov angličtiny

Vážení učitelia anglického jazyka,

S radosťou Vám oznamujeme, že vzdelávací program pre učiteľov angličtiny, vypracovaný spoločne a Prešovskou univerzitou v Prešove, bol akreditovaný Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR pod číslom 789/2012 KV ako program pre kontinuálne vzdelávanie. Jeho absolvovaním je možné získať kredity ku kariérnemu rastu učiteľov.
Program je zameraný na komunikatívne vyučovacie metódy pre vyučovanie angličtiny priamo v triedach a je založený na praktických tipoch pre vyučovanie anglického jazyka podľa jednotlivých úrovní stanovených SERR a reprezentovaných City & Guilds International ESOL and Spoken ESOL.

Vzdelávací program ponúka získanie 14 kreditov za 60 kontaktných hodín, (12 hodín osobné stretnutia a 48 dištančné vzdelávanie) BEZ POPLATKU. Prosím sledujte naše správy, nakoľko ďalšie podrobnejšie informácie ( termín začatia kurzu, miesta stretnutí a podrobnejší obsah vzdelávania) Vám poskytneme začiatkom septembra 2012 na internetovej stránke univerzity http://www.unipo.sk/fakulta-humanitnych-prirodnych-vied/kva a na http://www.cityandguilds.sk/.

S prianím pekného leta,
Európska pobočka City & Guilds a Prešovská univerzita v Prešove 

Nájdu lídri škôl odvahu reagovať inak?

Prečo je kritické myslenie pre pedagógov dôležité

Nedostatok času na prežívanie, zdieľanie pocitov, potrieb a očakávaní niekedy povzbudzuje pedagógov v názore, že je lepšie sa k ničomu nevyjadrovať. Z času načas sme svedkami tímov, ktoré v obavách pred vyslovením názoru rezignujú túžbe prispôsobovať pracovné prostredie reálnym potrebám. Irving Janis nazval tento fenomén groupthink (skupinové myslenie). Predstava opisujúca ideálny tím ako skupinu neprotirečiacich sa jednotných a poslušných ľudí bez konfliktov. Takéto myslenie je pre pedagogický tím zhubné. Uzatváranie sa pred vplyvmi zvonku nedovoľuje vnímať realitu z nadhľadu.

Postrehy z projektu s gymnáziom v Nemecku

Vrátila som sa z Nemecka, kde sme s kolegami a 24 deťmi strávili 11 dní. Naša ZŠ v Trnave / Ulica J. Bottu 27/ má partnerskú školu Kreisgymnasium v Titisee-Neustadt. Zoznámenie sa s nimi a nadchnúť ich pre projekt – to bol bravúrny kúsok kolegyne Mgr. Vaculkovej, našej germanistky. Spolupracujeme už od roku 2006 a toto je náš tretí projekt. Nesmierna obetavosť a zanietenosť našej kolegyne, ako i pani Bauer na druhej strane, sa premieta do ďalšej spolupráce. Partnerská škola bola za projekt ocenená na európskej úrovni – bol jej prepožičaný putovný titul Európska škola – a je vysoko oceňovaný a podporovaný nielen riaditeľom školy, ale i starostom mesta. A naša slovenská skupina bola ocenená ako najlepšia od doby vzniku spolupráce, čo nás, samozrejme, potešilo. Deti komunikovali hlavne po anglicky, my skôr po nemecky.

Pallas Athena pre aktívne školy

Patríte medzi aktívne školy, ktorým záleží na kvalite? Využite zľavu 100 eur na Letnú školu moderných
učiteľov. Vzniká Klub škôl Pallas Athena. Klub škôl, ktorý združuje aktívne školy. Registrujte sa na
www.pallasathena.sk už dnes.

Cieľom klubu je umožniť školám nastúpiť na cestu postupnej zmeny, urýchliť procesy na dobrých
školách, vybudovať nový model školy, udržateľný v rýchlo sa meniacej spoločnosti. Sme presvedčení,
že budúcnosť majú len školy, ktoré si uvedomujú svoju silu, veria v svoje schopnosti a majú odvahu
púšťať sa do nových neprebádaných vecí.

Sociálny nos

Od roku 2005 vstúpilo na Slovensko do 2. piliera dôchodkového sporenia skoro 1,5 milióna obyvateľov Slovenska. Medzi nimi je aj množstvo učiteľov. Aké sú stanoviská nezávislých odborníkov na sociálny systém a výsledky zhodnocovania úspor určených na financovanie dôchodku (DSS) v podmienkach Slovenska je možné zistiť z elektronického bulletinu „Sociálny nos“ – jún 2012, ktorý vydáva KOZ SR. V čísle sa čitatelia tiež dozvedia príklady zneužívania práce na dohody zamestnávateľmi vrátane ukážkových príkladov. Link na pdf verziu časopisu „Sociálny nos“ je: www.socialnydialog.sk/data/files/Socialny_nos_02_2012.pdf

Stratégia učiteľov pri doplnkovom dôchodkovom sporení v roku 2012

Doplnkové dôchodkové sporenie nikdy vo svojej pomerne dlhej histórii neoslňovalo svojich
sporiteľov vysokými výnosmi. Finančná kríza po roku 2008 nízke výnosy ešte viac stiahla nadol,
čím väčšina fondov vykázala stratu a svojim priaznivcom nadelila záporné zhodnotenie. Rok 2011
bol v tejto oblasti naozaj finančným prepadákom. Každý sporiteľ tzv. 3. piliera mohol vo výpise
zo svojho účtu zistiť, že namiesto výnosov, má v skutočnosti stratu. Dôvodom pretrvávajúceho
negatívneho zhodnocovania v roku 2011 boli viaceré skutočnosti. Mnohé fondy mali zaúčtované
vo svojom majetku nekvalitné aktíva v podobe gréckych štátnych dlhopisov, alebo iných cenných
papierov, ktorých výnosy boli buď nízke alebo záporné. Okrem toho si správcovia vo fondoch
účtujú zo spravovaných peňazí veľmi vysoké poplatky, z ktorých niektoré nie sú ani presne
definované zákonom. (ostatné poplatky apod., poplatky tretím osobám za realizáciu obchodov
s cennými papiermi a pod…) Nastavenie parametrov dobrovoľných dôchodkových schém umožňuje
správcom kapitálu odpočítavať z peňazí sporiteľov poplatky vyššie ako predstavuje zhodnotenie
úspor. Jedinou garanciou sa tak paradoxne stáva iba výška poplatkov, ktoré odchádzajú na vrub
majiteľom dôchodkových úspor. Dôchodkové sporenie preto nie je alternatívou klasického sporenia
v bankách ,lebo tam klient zväčša nepodstupuje riziko, že o časť vložených peňazí môže prísť.

Aké rady preto odporúčam pracovníkom v školstve, ktorí si sporia v 3. pilieri?